Legislativa povinného ručení: Co byste měli vědět?

Základní informace o legislativě povinného ručení

Povinné ručení, známé také jako pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, je v České republice regulováno zákonem č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Tento zákon stanovuje povinnost každého majitele motorového vozidla uzavřít povinné ručení pro vozidlo, které je provozováno na veřejných komunikacích. Legislativa také upravuje podmínky pro poskytování pojištění, včetně minimálních limitů pojistného plnění a sankcí za nedodržení této povinnosti.

Kdo je povinen mít sjednané povinné ručení?

Podle zákona musí mít každé vozidlo registrované v České republice, které je provozováno na veřejných komunikacích, sjednané povinné ručení. Výjimkou jsou vozidla, která jsou trvale vyřazena z provozu nebo jsou používána pouze na soukromém pozemku bez přístupu na veřejné komunikace. V případě nesplnění této povinnosti může majitel vozidla čelit sankcím od České kanceláře pojistitelů (ČKP).

Minimální limity povinného ručení

Legislativa stanovuje minimální limity plnění povinného ručení, které jsou aktuálně nastaveny na:

  • **50 milionů Kč** pro škody na zdraví nebo životě způsobené třetím osobám.
  • **50 milionů Kč** pro škody na majetku (např. poškození vozidel, budov nebo jiného majetku).
Některé pojišťovny však nabízejí možnost sjednat vyšší limity plnění, což může být vhodné pro řidiče, kteří často cestují do zahraničí nebo provozují vozidla s vyššími riziky škod.

Novinky v legislativě povinného ručení

V posledních letech dochází ke změnám v legislativě povinného ručení, aby se zlepšila ochrana poškozených a zvýšila efektivita výplaty náhrad škod. Například od října 2024 vstoupí v platnost úprava, která nově stanoví, že pojistná smlouva vzniká až v okamžiku zaplacení pojistného, nikoliv při jejím uzavření. Dále bude odeslání zelené karty podmíněno připsáním platby na účet pojišťovny.

Sankce za neuzavřené povinné ručení

Pokud vlastník vozidla nesjedná povinné ručení, hrozí mu pokuty od Policie ČR nebo příspěvky do Garančního fondu ČKP. Tyto sankce mohou být vysoké, protože za každý den nepojištěného provozu vozidla může být uložena pokuta až 70 Kč, a v případě způsobené nehody bude viník povinen uhradit veškeré náklady na škody.

Co se stane při nehodě bez povinného ručení?

Pokud způsobíte nehodu a nemáte uzavřené povinné ručení, bude za vás sice škodu poškozenému vyplácet Garanční fond ČKP, ale veškeré náklady budou následně vymáhány po vás. To může znamenat vysoké finanční náklady, které budete muset hradit z vlastních prostředků.


Kudy dál?