Funkcí penzijního fondu je vytvořit podmínky pro to, aby mohl být účastníkovi zvýšen jeho příjem v poproduktivním věku nad úroveň důchodu ze státního důchodového pojištění o prostředky, které mu po splnění stanovených podmínek bude vyplácet právě penzijní fond. Prostředky na účtu účastníka u penzijního fondu jsou vytvářeny jeho pravidelnými úložkami, případně třetími osobami či zaměstnavatelem. K těmto příspěvkům jsou pravidelně připisovány státní příspěvky a veškeré prostředky na účtu jsou zhodnocovány podíly na výsledcích hospodaření penzijního fondu.
Činnost penzijních fondů jakožto finančních institucí tedy nejprve spočívá v příjímání příspěvků – přesněji řečeno peněžních vkladů od 100 Kč výše – od účastníků, třetí osoby, zaměstnavatele, dále ve zprostředkování státní podpory a konečně ve výplatě dávek z penzijního připojištění.
|
Je nejvýnosnější finanční produkt nabízený osobám od 18 let na území České republiky, který byl schválen dne 16. února 1994 zákonem o penzijním připojištění č.42/94 Sb. jako součást transformace české ekonomiky včetně systému její sociální složky. Obecně se řadí mezi dodatkové důchody, protože je jednou z možností, jak velmi individuálním způsobem řešit individuální finanční zajištění stáří konkrétního jednotlivce.
|
Do systému penzijního připojištění účastník vstupuje uzavřením smlouvy o penzijním připojištění. Uzavřením smlouvy se účastník zavazuje přispívat do systému pravidelnými sjednanými splátkami anebo mimořádnými úložkami. Účastník musí být starší 18 let. Jedná se o účelové spoření, kdy na osobní účet účastníka může přispívat i třetí osoba anebo zaměstnavatel. Po splnění podmínek penzijního plánu a podmínek stanovených zákonem vzniká účastníkovi nárok na poskytnutí státního příspěvku. Cílová částka se skládá z úložek účastníka zaslaných na účet penzijního připojištění, třetí osoby (obvykle zaměstnavatele), státní podpory, úroků ze zaslaných úložek a ze státní podpory.
|
Statut fondu je platný dokument, který je součástí (přílohou) penzijního plánu, v němž je stanoven rozsah činnosti fondu, zaměření a cíle investiční politiky, zásady hospodaření, způsob použití zisku, zveřejňování zpráv o hospodaření s majetkem a změnách statutu, obchodní jméno a sídlo depozitáře (banka, která vede fondu všechny běžné účty). Statut je každému přístupný a účastník s ním musí být seznámen před podpisem smlouvy.
|
Penzijní plán představuje dokument, který vydává každý penzijní fond. Je nedílnou součástí smlouvy o penzijním připojištění. Stanovuje se v něm vznik penzijního připojištění, především dávky penzí a jejich druhy poskytovaných z penzijního připojištění, podmínky nároku na dávky a jejich výplaty, způsob výpočtu dávek, důvody vypovězení smlouvy, minimální výše příspěvků účastníků a způsob jejich placení, podmínky přerušení nebo odkladu placení příspěvků a zásady, podle kterých se účastníci podílejí na výnosech fondu.
|
Státnímu dozoru nad penzijním připojištěním podle zákona č. 42/1994 Sb. podléhá činnost penzijního fondu a činnost depozitáře. Za dohled nad finančním trhem v České republice je nyní zodpovědná Česká národní banka. K integraci dohledu nad finančním trhem do ČNB došlo k 1. 4.2006 na základě zákona 6/1993. ČNB je podle zákona č. 6/1993 Sb., část devátá 1c) o České národní bance zodpovědná za dohled nad penzijním připojištěním. Stanovuje pravidla, přesněji sekundární legislativu, která chrání stabilitu sektoru penzijního připojištění. Systematicky reguluje, kontroluje, vyhodnocuje a popřípadě postihuje nedodržování stanovených pravidel.
Agenda kontroly státního příspěvku na penzijní připojištění je v působnosti Ministerstva financí ČR (podle zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem). Ministerstvo financí má přímou a bezprostřední kontrolu nad touto částí výdajů státního rozpočtu, navíc dynamicky narůstající v návaznosti na růst počtu účastníků penzijního připojištění zejména v posledních třech letech.
|
Zákon č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění zákona č. 61/1996 Sb., zákona č. 15/1998 Sb., zákona č. 170/1999 Sb., zákona č. 36/2004 Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona č. 377/2005, zákona č.444/2005, zákona č.56/2006 Sb., zákona č. 70/2006 Sb., je základní právní normou, která upravuje vznik, zánik, průběh penzijního připojištění i nároky z něj plynoucí. Činnost penzijního fondu povoluje pouze v právní formě akciové společnosti, přičemž definuje nad rámec obchodního zákoníku specifické podmínky, kterým musí fond jako akciová společnost dále vyhovět. Vymezuje činnost penzijních fondů a státní dozor nad penzijním připojištěním a je vůči jiným zákonům v pozici nadřazen.
|
Asociace penzijních fondů České republiky (dále jen APF ČR) byla založena 25. 6. 1996, jako dobrovolné zájmové sdružení právnických osob, zejména penzijních fondů. V současné době sdružuje 11 penzijních fondů, což jsou všechny penzijní fondy aktivní na finančním trhu České republiky a dva přidružené členy, kterým je KMPG Česká republika, s.r.o a Deloitte Advisory, s.r.o.
Předmětem činnosti APF ČR je především koordinování, zastupování, hájení a prosazování společných zájmů svých členů, propagování penzijního připojištění, působí jako poradenské a informační centrum, zabývá se připomínkováním legislativních návrhů, které se týkají penzijních fondů a penzijního připojištění. Ve snaze pokrýt všechny oblasti své činnosti APF ČR zřídila sekci informatiky, provozní správy fondů, legislativy, ekonomiky, etiky, pojistné matematiky, aktivit vnějších vztahů a důchodové reformy. APF ČR dlouhodobě neformálně vykonává i funkci „tichého“ regulátora sektoru, především prostřednictvím Kodexu etiky. Prezidentem APF ČR je ing. Jiří Rusnok.
|
Pro režim fungování penzijních fondů je neméně důležité daňové prostředí, ve kterém se pohybují. Především je třeba průběžně sledovat důsledky častých novel zákona č. 586/1992 o dani z příjmu, kde jsou definovány především daňové povinnosti penzijních fondů a z toho plynoucí daňové důsledky při výplatě nároků z penzijního připojištění (srážková daň z výnosů, případně zaměstnaneckých příspěvků), dále pak daňové úspory z penzijního připojištění pro účastníky, zaměstnance a zaměstnavatele.
|
|