Novinky v povinném ručení ČPP

2.4.2024
ČPP povinné ručení

Od dubna 2024 vstupuje v platnost řada novinek v povinném ručení. Zavádí se nové kategorie a povinnost pojistit jak elektrokoloběžky, tak i jiné kategorie vozidel, které dosud pojištění nepodléhaly.

Pro tuto kategorii vozidel bude možné sjednat pouze varianta pojištění SPOROPOV bez spoluúčasti v plném rozsahu včetně asistencí s limity plnění 50/50 mil. Kč a asistencí pouze po ČR s limitem 1000 Kč.

Jedná se o zcela novou kategorii vozidel, která bude na zelené kartě označena písmenem "G". Na pojistku nebude možné přenášet bonusy z jiných kategorií. K této pojistce rovněž nelze sjednat žádné připojištění ani havarijní pojištění.

Umíme pojistit veškeré kategorie vozidel, jednoduše vše sjednejte online nebo volejte 296 222 296. Jsme Vám plně k dispozici.

Nově podléhají povinnému ručení všechna vozidla výlučně s vlastním pohonem, která splňují níže uvedené podmínky:

  • mají vyšší konstrukční rychlost než 25 km/h nebo
  • konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost nad 25 kg.

Jaké kategorie vozidel musí mít nově sjednané povinné ručení?

Povinné ručení musí být nově sjednáno na níže uvedené kategorie:

  • Elektrokoloběžka: elektrická koloběžka je dvoukolové vozidlo poháněné elektromotorem, které se řídí řídítky. Její popularita narůstá zejména pro pohyb ve městě. Existují skládací elektrokoloběžky (kompaktní pro snadné přenášení), pevné elektrokoloběžky (robustní pro delší vzdálenosti) nebo terénní elektrokoloběžka (pro jízdu v terénu).
  • Jednokolka: elektrická jednokolka je jednostopé vozidlo poháněné elektromotorem, které se řídí nakláněním těla. Jedná se o stále populárnější dopravní prostředek, který je ideální pro kratší vzdálenosti ve městě. Do této kategorie patří EUC (Electric Unicycle - klasická jednokolka s pedály) a samobalancující elektrická jednokolka (bez pedálů, s gyroskopickým řízením).
  • Dvoukolka: elektrická dvoukolka je obecný termín pro dvoukolové vozidlo poháněné elektromotorem a vybavené samovyvažovacím systémem. Je vybavena řídítky a někdy i sedátkem. K ovládání elektrického dvoukolového vozítka se nepoužívají žádné pedály ani páčky, ovládá se pouhým náklonem těla. Mírným náklonem vpřed jezdec způsobí pohyb dopředu, a čím větší tento náklon je, tím rychleji jede. Brzdění se provádí opětovným narovnáním jezdce do vzpřímené polohy, nakloní-li se dozadu, pojede vzad. Elektrická dvoukolka díky řídítkám a větší kontaktní ploše s vozovkou bývá stabilnější než např. hoverboard. Většinou dosahuje vyšší rychlosti i delšího dojezdu než zmiňovaný hoverboard.
  • Hoveboard: elektrické dvoukolové prkno, které se řídí nakláněním těla. Není to klasické vozidlo a nepatří ani mezi elektrokola, elektrokoloběžky, ani mopedy. Jedná se o kompaktní dvoukolové vozítko (ploché prkno bez řídítek). Jeho plné ovládnutí vyžaduje více cviku zejména kvůli udržení rovnováhy. Vyznačuje se nižší dosažitelnou rychlostí i délkou dojezdu než např. elektrické dvoukolky.
  • Skateboard: elektrický skateboard je skateboard poháněný elektromotorem.
  • Longboard: Elektrický longboard je longboard poháněný elektromotorem. V České republice se nepovažuje za klasické vozidlo, a proto na něj neplatí povinné ručení. Na trhu je k dispozici klasický longboard s elektromotorem, off-road longboard pro jízdu v terénu nebo elektrický pennyboard (pennyboard je malý skateboard s krátkou palubou a relativně malými kolečky, původně navržený pro snadné manévrování v ulicích, je velmi lehký a kompaktní, takže lze snadno přenést v ruce či batohu.)
  • Gyroboard: elektrický gyroboard je hoverboard s madlem. Existuje klasický gyroboard s madlem, gyroboard s bluetooth reproduktorem a off-road gyroboard pro jízdu v terénu.
  • Jiná nezařazená vozidla: do této kategorie budou zařazena všechna vozidla, která splňujíc kritéria rychlosti (více než 25 km/h) nebo rychlosti a hmotnosti (více než 14 km/h a 25 kg)