Asistenční služba je doplňková služba nabízená pojišťovnami v rámci povinného ručení, která slouží k poskytnutí pomoci řidičům v případě dopravní nehody, poruchy vozidla nebo jiných nepříjemných situací na cestách. Tyto služby zahrnují například odtah vozidla, zajištění náhradního vozidla, pomoc při výměně pneumatiky, odemykání ztracených klíčů nebo organizaci opravy vozidla. Asistence je navržena tak, aby minimalizovala stres spojený s těmito situacemi a zajistila rychlé řešení problémů.
Nabídky pojištění s asistencí
Hlavním cílem asistenční služby je poskytnout okamžitou pomoc řidiči a jeho spolucestujícím v nouzových situacích. Mezi klíčové funkce asistenční služby patří: - Odtah vozidla: pokud je vozidlo po nehodě nebo poruše nepojízdné, asistenční služba zajistí jeho odtah do nejbližšího servisu.
- Pomoc na místě: technici mohou na místě vyřešit drobné problémy, jako je vybitá baterie nebo defekt pneumatiky.
- Zajištění náhradního vozidla: některé pojišťovny nabízejí možnost zapůjčení náhradního vozidla, aby řidič mohl pokračovat v cestě.
- Právní a tlumočnická pomoc: v případě nehody v zahraničí může asistenční služba zajistit tlumočníka nebo právní poradenství.
- Organizace přepravy: pokud je vozidlo nepojízdné, asistence může zajistit přepravu řidiče a spolucestujících domů nebo do jejich cílové destinace.
Asistenční služba je obzvláště užitečná pro řidiče, kteří často cestují do zahraničí nebo tráví hodně času na silnicích.
Základní asistenční služby jsou často zahrnuty v ceně povinného ručení a nejsou účtovány zvlášť. Rozsah těchto základních služeb však může být omezený. Například pojišťovna může pokrýt pouze odtah vozidla do určité vzdálenosti (např. 50 km) nebo nabídnout základní pomoc při drobných poruchách.
Rozšířené asistenční služby, které zahrnují větší rozsah krytí, jako je odtah bez omezení vzdálenosti, zajištění náhradního vozidla nebo pomoc v zahraničí, si řidiči mohou sjednat za příplatek. Cena těchto rozšířených balíčků se obvykle pohybuje v rozmezí 500 až 2 000 Kč ročně, v závislosti na rozsahu služeb a konkrétní pojišťovně.
|
časové období, vymezené trváním vztahu mezi klientem a pojišťovnou, ve kterém nedošlo k pojistné události, kterou by pojistník (držitel) vozidla zavinil.
|
Bezeškodní průběh je doba, po kterou je vozidlo pojištěno povinným ručením, aniž by pojistník způsobil dopravní nehodu, která by vedla k uplatnění pojistného plnění. Tento údaj je důležitý pro pojišťovny, protože slouží jako měřítko rizikovosti řidiče. Čím delší dobu řidič jezdí bez nehody, tím více bodů v systému bezeškodního průběhu získává, což může vést ke snížení ceny povinného ručení díky tzv. bonusu.
Kalkulace s Vašimi bonusy
Bezeškodní průběh přímo ovlivňuje výši pojistného. Za každý rok bez způsobené škody získává pojistník určité procento slevy na pojistném, známé jako bonus. Tento bonus může dosáhnout až 60 % v závislosti na konkrétní pojišťovně a délce bezeškodního období. Naopak při způsobení nehody je bonus snížen, nebo může být dokonce přeměněn na malus, což vede ke zvýšení pojistného.
Bezeškodní průběh je evidován v centrálním registru České kanceláře pojistitelů (ČKP), která uchovává informace o pojistných smlouvách a škodách všech řidičů v ČR. Při změně pojišťovny si nový pojistitel ověřuje bezeškodní průběh přímo v systému ČKP. Proto je bonus přenositelný mezi pojišťovnami a není nutné ho dokazovat jednotlivými dokumenty.
Řidiči s dlouhým bezeškodním průběhem mohou získat: - Výrazné slevy na pojistném: maximální bonus může snížit cenu povinného ručení až o 60 %.
- Lepší podmínky u pojišťoven: některé pojišťovny nabízejí výhodnější produkty a vyšší limity krytí pro klienty s dobrou historií.
- Ochranu bonusu: některé pojišťovny umožňují sjednat službu ochrany bonusu, která zajišťuje, že první nehoda neovlivní bezeškodní průběh.
Při přechodu k jiné pojišťovně je bezeškodní průběh automaticky přenesen na základě údajů z registru ČKP. Nová pojišťovna si ověří vaši historii a na jejím základě stanoví výši bonusu nebo případného malusu. Je proto důležité dbát na pravidelné placení povinného ručení a hlášení všech změn v pojistné smlouvě.
|
Pojistné placené pojistníkem v pravidelných splátkách za dohodnuté období a ve výši stanovené v pojistné smlouvě. Např. Když si klient sjedná povinné ručení ve výši 5000,- Kč s roční splátkou, bude běžné pojistné činit právě těchto 5000,- Kč.
|
Laicky řečeno jde v podstatě o zainteresování pojištěného subjektu (klienta pojišťovny) na jeho skutečném škodním průběhu (tj. jakou nehodovost vykazuje). Poskytuje se buď ve formě slevy ze základní výše pojistného. Tento systém by měl být motivačním nástrojem, který cenově zvýhodňuje ohleduplné řidiče na našich cestách.
Povinné ručení se pak pro dobré řidiče stává výrazně levnějším než pro ty s častými nehodami.
|
Co je bonus v povinném ručení?
Bonus je systém slev, který pojišťovny poskytují řidičům za jejich bezeškodní jízdu. Jedná se o odměnu za roky, kdy jste nezpůsobili žádnou dopravní nehodu. Každý rok bez nehody přidává body do vašeho bonusového systému, což následně snižuje výši vašeho pojistného. Tento systém je určen k podpoře bezpečné jízdy a zodpovědného chování na silnicích.
Bonus Vám přináší slevu na povinném ručení. Ta se vypočítává podle počtu měsíců, po které jste jezdili bez nehody. Tyto údaje jsou evideovány v registru České kanceláře pojistitelů (ČKP). Výše bonusu roste s každým rokem a může dosáhnout až 60 % z ceny pojistného u některých pojišťoven. Pokud například máte 10 let bezeškodní jízdy, můžete získat maximální bonus a výraznou úsporu na pojištění.
Povinné ručení s bonusy
Maximální výše bonusu
V České republice je obvykle maximální bonus stanoven na 60 %, což odpovídá přibližně 10 letům bez nehody. U některých pojišťoven však mohou být speciální akce nebo produkty, které vám umožní dosáhnout ještě vyšší slevy. Bonus je přenositelný mezi pojišťovnami, což znamená, že pokud změníte pojišťovnu, váš nárok na bonus zůstává zachován.
Mladí řidiči obvykle začínají bez bonusů, protože nemají žádnou historii bezeškodní jízdy. To znamená, že jejich pojistné bývá vyšší než u zkušených řidičů. Pojišťovny mladé řidiče vnímají jako rizikovější kvůli menším zkušenostem na silnicích. Naopak zkušení řidiči, kteří mají za sebou několik let bez nehody, mohou využít maximální bonus a získat výrazně nižší cenu pojištění. Tento rozdíl často motivuje mladé řidiče k bezpečné jízdě, aby si postupně vyjezdili svůj vlastní bonus.
Pokud způsobíte nehodu, bonus se vám sníží. Pojišťovny obvykle odečítají určitý počet měsíců z vašeho bezeškodního průběhu, což může vést k vyššímu pojistnému při další platbě. Většinou se bonus sníží o 24 až 36 měsíců. Některé pojišťovny však nabízejí tzv. ochranu bonusu, která zajišťuje, že první nehoda váš bonus neovlivní. Tuto službu je možné sjednat jako doplňkové pojištění.
|
Česká kancelář pojistitelů (ČKP) je profesní organizace, která sdružuje všechny pojišťovny nabízející povinné ručení v České republice. Její činnost je upravena zákonem č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. ČKP plní důležitou roli v systému povinného ručení, zejména při zajištění ochrany poškozených v případě, že škodu způsobí nepojištěné vozidlo nebo vozidlo s cizí registrační značkou.
ČKP má několik klíčových funkcí, které zajišťují hladký provoz systému povinného ručení: - Správa Garančního fondu: tento fond slouží k úhradě škod způsobených nepojištěnými vozidly nebo vozidly s neznámým viníkem. Poškození tak získávají odškodnění, i když viník nehody nemá sjednané povinné ručení.
- Evidování pojištění: ČKP vede centrální evidenci všech uzavřených smluv povinného ručení v České republice. Díky tomu má přehled o tom, která vozidla jsou pojištěna, a která nikoliv.
- Vymáhání příspěvků za nepojištěná vozidla: v případě, že majitel vozidla nemá sjednané povinné ručení, ČKP mu za každý den nepokrytí pojištěním ukládá příspěvek do Garančního fondu. Tato sankce má motivovat vlastníky vozidel, aby si povinné ručení sjednali.
Hlavní agendou ČKP je správa Garančního fondu, který kryje škody způsobené nepojištěnými vozidly. Kromě toho spravuje databázi pojištěných vozidel, která je klíčová pro kontrolu plnění zákonné povinnosti sjednat povinné ručení. ČKP také spolupracuje s pojišťovnami a státními orgány na zajištění ochrany všech účastníků silničního provozu.
|
Evropský záznam o nehodě je standardizovaný dokument, který se používá k zaznamenání klíčových informací při dopravní nehodě. Formulář je uznáván v rámci celé Evropské unie a dalších zemí, které jsou součástí systému zelené karty. Slouží jako důležitý podklad pro pojišťovny při řešení škod a likvidaci pojistných událostí.
Evropský záznam o nehodě má několik klíčových funkcí: - Zachycení všech relevantních údajů o účastnících nehody a jejich vozidlech.
- Jednoduché a přehledné popsání okolností a průběhu nehody.
- Umožnění rychlého a efektivního zpracování pojistné události pojišťovnou.
- Použití jako doklad v případě sporu mezi účastníky nehody nebo při komunikaci s pojišťovnami.
Formulář obsahuje několik sekcí, které je nutné vyplnit čitelně a pravdivě: - Údaje o účastnících: jména, adresy a kontakty všech osob zapojených do nehody.
- Informace o vozidlech: registrační značky, značky a modely vozidel.
- Pojištění: název pojišťovny, číslo pojistné smlouvy a číslo zelené karty.
- Popis nehody: Datum, čas, místo a okolnosti nehody.
- Schéma nehody: jednoduchý nákres situace na místě, který zachycuje polohu vozidel před a po nehodě.
- Podpisy účastníků: potvrzení pravdivosti uvedených údajů od všech stran.
Evropský záznam o nehodě (euroformulář) se vyplňuje v případech, kdy: - Nedošlo ke zranění nebo úmrtí účastníků nehody.
- Škoda na majetku nepřesahuje zákonem stanovený limit (obvykle 100 000 Kč v ČR).
- Účastníci nehody se shodnou na průběhu a odpovědnosti za nehodu.
V případech, kdy nejsou splněny tyto podmínky (např. při sporu o odpovědnost nebo při vážné nehodě), je nutné přivolat policii, která nehodu oficiálně zdokumentuje.
Evropský záznam o nehodě ke stažení.
|
Flotilové pojištění je speciální druh pojištění, které je určeno pro pojištění více vozidel (flotila) v rámci jedné pojistné smlouvy.Tento produkt se nejčastěji využívá pro firemní flotily, kdy firma nebo podnikatel potřebuje pojistit několik vozidel, ať už jde o osobní auta, dodávky, nebo nákladní vozidla. Flotilové pojištění může zahrnovat nejen povinné ručení, ale i další typy pojištění, jako je havarijní pojištění, pojištění skel nebo asistenční služby.
Flotilové pojištění se používá především v situacích, kdy je potřeba pojistit větší počet vozidel najednou. Tento typ pojištění nejčastěji využívají: - Firmy s firemními flotilami: například společnosti s vozovým parkem služebních vozidel, taxislužby, logistické firmy nebo autopůjčovny.
- Podnikatelé: menší podniky, které vlastní více vozidel, například dodávky na rozvoz zboží nebo pracovní vozidla.
- Obce a státní organizace: instituce, které spravují větší počet vozidel, například dopravní služby nebo technické služby měst.
Tento typ pojištění je ideální pro subjekty, které chtějí sjednotit správu pojištění a zároveň ušetřit na pojistném.
Flotilové pojištění nabízí řadu výhod oproti klasickému pojištění jednotlivých vozidel: - Úspora nákladů: pojišťovny často nabízejí nižší sazby pro flotilové pojištění, což může přinést značné úspory, zejména při pojištění většího počtu vozidel.
- jednodušší administrativa: všechny vozidla jsou pojištěna v rámci jedné smlouvy, což usnadňuje správu pojištění, platby a komunikaci s pojišťovnou.
- Flexibilita: flotilové pojištění lze přizpůsobit potřebám firmy, například kombinací povinného ručení, havarijního pojištění a dalších doplňkových produktů.
- Individuální podmínky: pojišťovny často nabízejí výhodnější podmínky nebo vyšší limity plnění pro flotilové zákazníky.
- Rozšířené asistenční služby: součástí flotilového pojištění mohou být pokročilé asistenční služby, například odtah nebo náhradní vozidla pro celou flotilu.
Flotilové pojištění je tedy ideální volbou pro subjekty, které chtějí mít komplexní ochranu vozového parku za výhodných podmínek.
|
Ve smlouvě sjednaný způsob úhrady splátek pojistného. Většina pojišťoven nabízí čtvrtletní, pololetní a roční frekvenci plateb. V případě plateb povinné ručení některé pojišťovny „zvýhodňují“ frekvenci roční oproti častějším splátkám pojistného.
|
|